Shabat closer

26.11.2013

פרשת מקץ : מתוך ספר מנחת יהודה- -חלק א' - חלומות ושדים


חלק א': פרשת מקץ: מתוך ספר מנחת יהודה (מחבר: יהודה פתיה) - חלומות ושדים

מדרש מז :  בו יבואר עניין החלומות והחילוק שבין חלום הבא ע"י מלאך ובין ע"י שד.

"ויהי בבקר ותפעם רוחו". משמע מזה שלא נפעמה רוחו בחלום בעת היותו ישן רק בבוקר כשנתעורר מן השינה התבונן בחלום שראה בלילה ונפעמה ריחו בקרבו . וכיוצא בזה אתה מוצא בחלום שחלם נבוכדנצר שבו נאמר ותתפעם רוחו ושנתו נהיתה עליו . כי נתעורר משנתו אחרי ראיית החלום ההוא ונפעמה רוחו בקרבו ולא היה יכול לחזור ולישן עוד . כי כן הוא דרך חלים האמתי הבא על ידי מלאך שאין רוחו נפעמת בשינה בעת ראיית החלום אלא אח״כ בעת שיקץ משנתו . והטעם הוא לפי שאין רצון הבורא להבהיל את האדם ולצער אותו בשינה רק להודיעו על מה שנגזר עליו או על אחרים כדי שיתנו את לבם לתקן את עיוותם . וא״כ מה בצע להבהיל אותו בשינה . וזהו דומה לנבואת ישעיה שאמר לחזקיה מלך יהודה כי מת הוא ולא יחיה וארז״ל כי מת הוא בעו״הז ולא יחיה לעו״הב . א״ל אמאי ?  אמר ליה משום דלא עסק בפריה ורביה. אמר ליה א״כ הב לי ברתך . א״ל ישעיה כבר נגזרה הגזירה , א״ל יחזקיה בן אמיץ כלה נבואתך ולא כך מקובלני מבית אבי אבא ( דוד הע׳יה ) אפי׳ חרב מונחת על צוארו של אדם אל ימנע עצמו מן הרחמים . שאם כבר נגזרה הגזירה ואין עוד תקוה למה זה שלחך ה׳ אלי וכי יש לי בשורה טובה לבשרני .כן ענין חלום הרע שמראין לאדם ע״י מלאך שאם אי אפשר לבטל הגזירה ע״י תפלה ותענית וצדקה ולהתחרט על מעשיו הרעים א״כ למה מראין לו החלום ההוא וכמ״ש רז״ל על פסוק והאלהים עשה שייראו מלפניו זה חלום רע כדי שייראו מלפניו וא״כ ,למה יצער אותו בעת מראות החלום . והכלל בזה הוא כי חלום הבא ע״י מלאך הוא יהיה מסודר ולא יהיה מעורבב מעניינים שונים זמ״ז . גם אינו מתפחד ומתבהל בעת ראיית החלום ולא עוד אלא שרואה אח עצמו כמו בהקיץ ממש. ואם כל התנאים האלו הם נמצאים באותו חלום ידוע תדע כי אוחו חלום הוא אמת והוא בא ע״י מלאך שהוא א' מששים הנבואה. אבל חלום הבא ע״י שד דרך אחרת יש לו כי הוא עומד אצל אדם הישן בעודו ישן שינה קלה ולוחש באזנו דברים מבהילים וגבובי דברים מענין לענין . ואותס הדברים הם מצטיירים במוח האדם ונבהל מהם ולבו דופק מאד ומתעורר מרוב הפחד . ואותם השדים נשארים עומדים שם והם שמחים ומשחקים עליו על שיכלו להבהילו וכאשר חוזר לישן חוזרים להבהילו וכן עושים כמה פעמים . ואין האדם ניצול מהם עד שיחזור ויקרא ק"ש . או עד שיעשה אופן אחר והוא כי כאשר יתעורר יאמר טמא טמא ברח לך מכאן . ויאמר נוסח זה ג׳ פעמים ואז ילך לו השד משם וישכב לבטח . ואם יש לו איזה שונא יאמר טמא טמא ברח לך מכאן ולך אצל פלוני בן פלוני והבהילהו. ואז הוא עושה ככל אשר תצוה עליו. ואם תרצה לנסות דבר זה תלחוש באזני ילד קטן בעודו ישן שינה קלה ותאמר לו קניתי לך תפוחים ואגוזים והנם מונחים בקופסא אצלך. וכאשר ייקץ משנתו הוא שואל על התפוחים והאגוזים איה הם וכמ״ש בספר חסידים סימן ל״ה וסימן תמ׳׳א . ולכן רוב חלומות המבהילים והרעים אינם באים כ״א בעוד שהאדם ישן שינה קלה כגון בתחלת השינה או בסופה בעת שהתחיל להקיץ שאז אפשר למוח להרגיש בציור הדברים ולא בזמן שהוא נרדם בשינה . ודע כי אם אפילו קורא האדם ק"ש על מטתו קודם שישכב . אם אח״כ נתעורר משנתו לקול בכיית ילד קטן או לכסות את גופו וכיוצא בזה ואח״כ הוא חוזר לישן אז יכולים השדים לשלוט עליו להבהילו ולהפחידו בחזיונות רעות. אלא צריך לחזור ולקרוא ק״ש פעם ב׳ או לפחות פסוק ראשון וברוך שם וכו', וכמבואר בשער הפסוקים בשיר השירים על פסוק אני ישנה וכו, יעו״ש . גם דע אם איש או אשה מחובר עמהם שד או שדה למשכב דודים הנה הם פורצים גדר הק״ש כדי למלא תאוותם ולא יועיל בהם ק"ש פשוטה אלא צריך כוונת הלב מלה במלה וכולי האי ואולי. גם חדשות אני מגיד כי השדים הם למדו את הדברים שבני אדם מקפידין מהם אם רואים אותם בחלום כגון הרואה שנפלו שיניו או מחזיר כפרות עליו או בהמה שחוטה לפניו או שהוא שרוי בתענית או לובש שחורים או הולך יחף וכיוצא בזה, ואין לו לאדם לחוש לחלומות אלו אלא א״כ רואה שהדירוהו בחלום או שקראוהו בשמו לעלות לס״ת. ואם גם לזה אינו חושש תבוא עליו ברכה . גם לפעמים מראים השדים לאדם דברים רעים. ואם האדם הוא פתי ומאמין לחלום ההוא אז הס טורחים לעשות הרע ההוא בפועל ממש כדי להטעות את החולם ההוא ולהאמין בחלומותיו או לפחות כששומעים קול הכרוז שברקיע שמכריז על איזה רעה שלא תבוא הם מודיעין אליו בחלום כדי שיאמין בחלומותיו . אמנם צריך אותו אדם לדעת שאם הוא מתענה על חלומות כאלו או עושה כפרות או פדיון נפש ואיני שואל את פי חנם היודע ההפרש בין החלום שע"י מלאך ובין החלום שע"י שד ידוע ידע שהוא מועד מכאן והלאה לחלומות קשים ורעים ומרים מאלו. כי השדים הם שמחים על שלא היה יגיעם לריק עם זה האדם . וכל אלו השדים הם נקראים "שדין נוכראין לימודי הריע" . ויש שדים אחדים הנקראים "שדין יהודאין" ומנהג אחר יש להם כי הם עושים עצמם כנביאים הראשונים וכתנאים ויש שעושים עצמם כדייני ישראל וכתלמידי חכמים המפורסמים שנפטרו מן העו״הז בעלי זקן גדולה ועטרה בראשיהם או כצדיקים וחסידים . ולפעמים אומרים שהם אברהם יצחק ויעקב . או אליהו הנביא וכיוצא בזה . וצריך האדם לשאול את פיהם אם הם אבות העולם ממש או אם שמותם כשמיה האבות וכן ישאל לאליהו. וצריך לדקדק בתשובת דבריהם שאם ישיבו דבר שאינו מבורר נוטה לכאן ולכאן ידוע תדע שהם שדים . וגדולה מזו הם עושים כי יכולים להראות לאדם דמות רקיע ודמות כסא הכבוד וצבא מרום וכיוצא בזה. והם נזהרים מאד שלא להבהיל את האדם . ואדרבא הם מצווים אותו להזהר ללמוד בכל יום כך וכך שיעור זוהר ותהלים . ובלילה יעמוד לומר תיקון חצות. ולפעמים גוזרים עליו שיטבול כמה פעמים ביום ויחליף שמלותיו ויזהר פן יגע באשתו ואח״כ מוסיפין עליו סגופין ותעניות ואם לא עשה כן הם מכין אותו ומצווים עליו במפגיע שלא יגלה מראות וחזיונות אלו לבני אדם ( כדי שלא יכירו שהם שדים ) עד שמעט מעט נמשכת ונקשרת מחשבתו בהם . וכמעט נעשה כמשוגע ולבסוף גורמים לו חולי תכפיה רח״ל. ואלו השדים הם באים בתחלה בחלום ואח״כ באים אפי׳ בהקיץ. ולפעמים תהיה תחלת ביאתם בהקיץ. וכמה פעמים הביאו אלי אנשים ובנים ובנות שרואים מראות בהקיץ ואין הפנאי מסכים להאריך בהם רק אספר אחת מהם לדוגמא. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה